REPORTAGE
BRANDSTOF
Sporten, studeren, werken, uitgaan, deadlines, slaap, geld, huishouden. Soms word je er doodmoe van. Gewoon een paar weken op vakantie gaan en dan ben je er wel weer. Toch? Of kan het ook anders uitpakken? In de documentaire BRANDSTOF zien we zes jonge mensen die een burn-out hebben gehad. Plotseling zaten zij voor maanden of soms zelfs jaren thuis. Hoe voelt het als douchen en aankleden ineens dagtaken zijn geworden? En hoe ga je om met een paniekaanval middenin een drukke supermarkt? Ze delen hun ervaringen uit deze ingrijpende fase uit hun leven. Op jonge leeftijd hebben ze gedwongen moeten herontdekken waar hun grenzen liggen, ook nog lang na herstel. De verhalen van deze jongeren laten een collectief patroon zien. Hoe kan het toch dat er zoveel mensen in de bloei van hun leven al volledig opgebrand raken?
Naast de co-regie van de film heb ik ook alle personages gefotografeerd tijdens het maken van de film. Daarnaast schoot ik ook ‘achter de schermen‘ mee op set.
Meer informatie over de film & kijklink:
https://www.brandstof-film.nl/
Geestelijk verzorgers in beeld: ‘de Zingevers’
De Nederlandse schilder en fotograaf Paul Citroen ging bij het fotograferen vooral op zijn gevoel af – technische kennis had voor hem geen prioriteit. Tijdens een interview zei hij ooit: ‘Fotograferen ...? Natuurlijk: je neemt een toestel, kijkt door de zoeker en drukt op de knop. Nou ja, je moet ook nog een beetje instellen, hier en daar wat handgrepen. Afstand, belichting en nog zo het een en ander.’ Het ging hem om degene die zich voor zijn zoeker bevond, om het contact met die persoon. Voor Citroen was een portret maken een manier om tot mensen door te dringen. Hij benaderde de mens als ‘psychisch wezen’ en wilde de persoon die schuilgaat áchter het portret laten zien.
Dit gaat ook op voor de beelden van geestelijk verzorgers die fotografe Roswitha (de Boer) voor dit nummer heeft gemaakt. (…) Zij opent met haar beelden de wereld van de geportretteerde, maar ook van de kijker. In die zin past haar manier van werken haast een op een bij de werkwijze van geestelijk verzorgers. Ook zij zijn zoekers, zoekers naar verhalen, naar inspiratie, naar de bezieling van de ander en van het moment. Technische kennis is daarbij belangrijk, maar niet het voornaamste. Professionele intuïtie staat voorop. Ook al kon door alle coronaprotocollen niet altijd binnen de locatie zelf worden gefotografeerd, toch laten de beelden – zeker als reeks – de ziel van de geestelijke verzorging zien: kleurrijk, ge- differentieerd, breed georiënteerd, zoekend naar perspectief, het beste licht en het juiste kader. Een zoeker in de zoeker.
— Sjaak Körver, hoofdredacteur in het voorwoord van Tijdschrift Geestelijke Verzorging, 100e editie (2020)
Boer vs. Burger
Wie het nieuws volgt, krijgt de indruk dat boer en burger steeds minder van elkaar (willen) weten. Hoe brengen we die werelden dichter bij elkaar? Voor Down To Earth Magazine maakte journaliste Bente Meindertsma en ik een reportage in woord en beeld, waarin we onderzoeken hoe begrip tussen boeren en burgers vergroot kan worden. We bezochten samen o.a. een boer van Kromme Rijn Boert en Teelt Bewust, ElkeMelk en Herenboeren Wilhelminapark (community supported agriculture).
Het hele artikel (publicatie 4 aug. 2020) kan je hier vinden: Down To Earth Magazine.
Kijken met je voeten
Nergens ter wereld vind je een landschap dat zo snel van karakter wisselt als de route tussen Haarlem, Leiden en Den Haag. Deze weg vormt een onderdeel van de aloude pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. Afgelopen Pinksteren liepen zo’n tachtig pelgrims door dit unieke landschap en zij lieten zich door de blik vanuit hun voeten inspireren. Ik liep in opdracht van de Verenigde Doopsgezinde Gemeente mee en ving zowel het unieke landschap als de ontwapenende blik van de lopers.
De expositie ‘Kijken met je voeten’ is in opdracht van de Verenigde Doopsgezinde Gemeente Haarlem (VDGH) tot stand gekomen. Het werk was in de herfst 2019 te zien in Galerie de Gang te Haarlem, en zal aankomende zomer nogmaals geëxposeerd worden in de Hooglandse Kerk te Leiden.
Het Danspaleis
“Het Danspaleis is een tankstation van levensvreugde. Met muziek als benzine, laden ouderen zich op. Het Danspaleis maakt geen onderscheid en danst dwars door verschillen heen. Het is een ontmoetingsplaats die aanmoedigt om actief te zijn, en legt het fundament voor een netwerk van mensen en vrienden die elkaar de helpende hand toesteken. Vaak na vele jaren, staan ze weer eens op de dansvloer. Daarnaast leggen zij contact met leeftijdsgenoten en het personeel van zorgorganisaties, en verdiepen zij hun relatie met familieleden en buurtbewoners.”
- Lees meer over dit mooie initiatief op de website van het Danspaleis.
In de documentaire ‘Cheek to Cheek‘ worden vier ouderen die op hun eigen manier aan het Danspaleis verbonden, zijn gevolgd.
Doordat ik de fotografie voor de documentaire deed, kreeg ik de kans om een blik te werpen op de prachtige wereld van het Danspaleis.
Zie hier een selectie uit mijn reportages. De fotoserie die ik voor Cheek to Cheek maakte, kun je hier bekijken.
De Nieuwe Idealisten
In Nederland ontstaat een steeds grotere groep idealistische doeners; mensen die zelf initiatieven starten om de wereld beter te maken. Wat willen deze nieuwe idealisten met hun initiatieven bereiken? Wat denken ze dat de invloed van hun werk kan zijn op de bredere samenleving en het nationale beleid? Willen ze vooral een inspirerend voorbeeld zijn, of zijn hun ambities groter? Zijn ze daarvoor bereid aan de onderhandelingstafel te zitten en compromissen te sluiten?
Voor het blog Voervoorbeeld.nl maakte ik samen met journaliste Bente Meindertsma een serie portretten van nieuwe idealisten uit alle hoeken van de samenleving met een interview over wat hen drijft, wat ze hopen te bereiken en hoe zij denken invloed te kunnen hebben op de bredere samenleving. Quotes op deze pagina zijn geschreven door Bente.